fredag den 11. april 2014

Gul mad, drivhustid og male-tid.

Når man henter ca. 20 æg om dagen, så kommer man altid lidt ekstra æg i alting. For eksempel tror jeg jeg præsterede at komme 16 æg i en briochedej der endte med at blive bagt i mine to største brødforme. Og gule blev de da også de dejlige brød. Brioche er et fransk brød med masser af æg og smør i. Det smager pragtfuldt til både det søde og det salte. Skønt med hjemmelavet syltetøj, men også rigtig lækkert til paté, sydlandsk velkrydret pølse eller et stykke ost.
 Og endnu mere gult bliver det, når man laver lemon-curd. Engelsk citronsmør. Det laves ved at varme citronsaft og skal, æg, sukker og smør sammen til det tykner. Min blanding siger 1 æg, 1 citron, 50 gr. sukker og 20 gr. smør, og så kan man bare gange op så meget man har lyst. Det hele piskes sammen i en tykbundet gryde og varmes langsomt op. Der skal piskes jævnligt undervejs. Når du synes det er tykt nok, hældes massen på skoldede glas, og kan holde sig nogle uger i køleskabet. Lemoncurd smager skønt på et stykke brød, men jeg får også altid lavet en portion muffins med fyld af lemoncurd, når jeg har lavet et par glas. I disse dage består min morgenmad nu af hjemmebagt surbrød med lemoncurd og en kop god stærk kaffe til. Så vågner smagsløgene da med et brag. 
 Jeg har fået gravet komposteret hønsemøg ned i mit drivhus. Sidste år købte jeg en lille laurbærbusk, for min gamle var gået til i de foregående års hårde vintre. Men den lille ny har overlevet dette års milde vinter, på trods af at drivhuset fik sig en ordentlig tur i en af stormene. Glas på hele græsplænen og skævt stativ, men min dygtige sømand fik rettet op på det hele, og nu er vi ved at være forårsklare igen.
 Selv rosmarinen som jeg også satte sidste år har overlevet. Jeg har før haft en kæmpestor rosmarinbusk i drivhuset, men den var også død. Så nu starter vi forfra igen. Jeg har også sået artiskokfrø og salat i drivhuset. Når det nuer blevet så forårsfint, så kan man lige så godt udnytte drivhuset til at få forspiret nogle af de mere hårdføre ting.
 Jeg har også en lille børnehave med stiklinger af gule hindbær. Egentlige en lidt rodet affære med de der gule hindbær. Oprindelig var det nemlig nogle jeg forærede min mor, men nu får jeg stiklinger igen, for sømanden havde været lidt for vild med græsslåmaskinen og myrdet mine egne gule hindbær. Men nu forsøger jeg igen. 
 Den yngste af de langhårede har indkaldt storesøster til hjælp med maling af hans værelse. Vi er i gang med en større renovering af værelset. Vi hev det gamle gulvtæppe ud og lægger nyt trægulv og maler. Knægten har selv valgt farven på væggen og det nye gulv. 
 Farmand maler loft og spær. De tåbelige lamel-låger på skabene ryger også ud. Den der har opfundet lamel-låger burde hænges ved daggry. Mage til tåbelighed skal man lede længe efter, hvis man da ikke er helt vild med at tørre støv af hver anden dag... Og jeg tør godt indrømme at det er jeg ikke. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.