mandag den 2. december 2013

Helstegt and med kastanje-fars-fyld.

Man behøver ikke altid at servere helstegt and med rødkål og brunede kartofler. I dag serverede jeg alternativ julemiddag til sømanden og de langhårede. Den bestod af helstegt and med fyld af kastanjer og hakket svinekød og indmaden fra anden. Dertil blev der serveret smørstegte hele små kartofler og smørdampede rosenkål og ande-skysovs.
 På billedet kan man se at jeg har fyldt halsskindet og mavsen på anden ud med den lækre fars. Farsen bestod af hakket svinekød, salt, peber, revet løg og hvidløg, frisk hakket timian og rosmarin, æg og et par skiver hvidt brød der var blødt ud i mælk. Da det hele var rørt godt sammen tilsatte jeg indmaden og kastanjerne. Kastanjer kan være et møgarbejde at pille, men jeg havde været så heldig at finde kogte, pillede og vakuumpakkede kastanjer i bazaren. Tænk sig, hvor heldig kan man være? Anden  kom i ovnen ved frokosttid. Den blev smækket ind ved 100 grader og fik lov til at stå sådan ved svag svag varme i en 3 timer. Så skruede jeg op til 120 grader, og lige den sidste times tid kom den op på 165 grader. Jeg ville være helt sikker på at anden var mør og lækker og at fyldet var gennemstegt. Rå fars er ikke særligt sundt, men når kræet har været i ovnen i over 6 timer, har man rimelig sikkerhed for at der ikke er rå fars tilbage.
 En skive kastanjefars med sprødt ande-hals-skind omkring, et stykke andebryst, kogte og smørstegte kartofler og smørdampet rosenkål. Namme-namme-nam.

1 kommentar:

  1. Det er en god idé at putte noget i halsskindet. Min mor brugte en svinemørbrad, og det var også godt.
    Elsebeth

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.