mandag den 13. maj 2013

Ægge-aktion og aspargestærte.

Dette billede viser en hel normal dagsindsamling af æg fra mine høns. De hvide er landhønseæg og der er endda et æg med dobbeltblomme imellem, de brune er fra barnevelderne, og det blå æg er fra min enlige araucanhøne der trofast lægger et æg hver anden dag.
I dag har jeg taget kontakt til den fynske verdenspresse, samt sendt nedenstående fine pakke med rugeæg til Camilla Hersom, der er medlem af fødevareudvalget og valgt på Fyn. 
 Det gør jeg som led i en landsdækkende aktion, som gerne skulle gøre det lovligt for folk som mig med en flok hobbyhøns i haven at sælge eller forære lidt af vores ægge-overskud til familie og venner. Som reglerne er nu, så må jeg slet ikke sælge æg, fordi mine høns er racehøns og dermed ikke udruget på et godkendt rugeri. De regler fødevareminister Mette Gjerskov foreslår som en "lempelse" af reglerne er, at det skal være lovligt at sælge æg fra racehøns. Vi skal bare følge de samme kontrolprogrammer som industrien gør. Det vil sige at vi hvert år skal indsende gødningsprøver, sokkeprøver,  og æg til kontrol 3 gange årligt, samt blodprøver af samtlige dyr i besætningen. Dette skal gentages hver gang der kommer nye dyr til, f.eks hvis man vil købe en  ny avlshane, eller køber nye kyllinger udefra, eller har været så formastelig at tage sine dyr med på dyrskue eller udstilling. Dette forslag vil koste folk som mig flere tusinde kroner årligt, og da jeg kan se at den lokale pris på (ulovligt) stalddørssalg af æg er 1,50 kr pr stk, så skal jeg da vist ud og klemme lidt på hønsene for at få flere æg ud af dem, hvis det skulle kunne løbe rundt. Der skulle jo også gerne være penge til at købe foder for...
Det mest utrolige er, at i Sverige som vi sammenligner os med, og som har været erklæret salmonellafrit længere end Danmark (noget Mette Gjerskov går meget op i er, at vi skal bevare vores salmonella-fri status) er det tilladt at sælge æg helt uden kontrol, hvis bare man har færre end 200 høns. Der er heller ikke andre EU-lande der har eller vil indføre så striks en kontrol som den danske. 

 Jeg vil til enhver tid hellere spise mine egne æg end industriens. Jeg laver jævnligt både is, mayonaise og ægte sovse som bearnaise og hollandaise, hvor æggene ikke har været varmet særligt meget op. Vi spiser både rå, delvist tilberedte som i sovsene og blødkogte æg, og hårdkogte æg i massevis i min familie, og vi er aldrig blevet syge af det, og det er vores gæster heller ikke. 
I går brugte jeg nogle af mine æg til at lave årets første aspargesret med asparges fra haven. En butterdejstærte med friske asparges, og en ægge-fløde-oste-blanding ovenpå. Det smagte pragtfuldt, og se hvor fin gul æggemassen er fordi jeg har brugt æg fra høns der har gået frit og spist insekter og grønt hele dagen.

Med håb om en snarlig tilbagevenden til fornuften hos de danske politikere. 


2 kommentarer:

  1. Kanon initiativ :) min seje kusine <3

    SvarSlet
  2. Det er nu ikke mit initiativ, men en fællesaktion som bliver koordineret af fjerkrae.dk
    I daglig tale bare kaldet Fjerkræforum. Jeg er en lille brik i en større aktion, men det er altid dejligt at kunne deltage i den slags.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.